
За даними дослідження Юнісеф, 18,2% підлітків переставали бути активними у таких сферах особистого життя, як хобі і спорт, тому що хотіли проводити час онлайн. Найбільший відсоток тих, хто “забивав” на свої справи заради віртуального світу склали 16-річні дівчата – 26,0%. Частка тінейджерів, які регулярно сварилися і конфліктували через використання соціальних мереж, становить16,8% . 15, 1 % молодих людей почували себе погано, коли не мали змоги користуватися соціальними мережами. Причина цього-залежність від соціальних мереж.
Чому залежність від соціальних мереж – це не іграшки?
- Малоголова О.О. вважає, що тривале перебування у соціальних мережах сприяє розвитку малорухливості або гіподинамії у підлітків. А це, в свою чергу, призводить до порушення у системі травлення, дихання та дуже шкодить хребтові.
- Тривале користування гаджетом може сприяти розвитку хвороби очей – короткозорості, при якій підліток добре бачить предмети, що знаходяться близько, але погано бачить предмети, що знаходяться далеко.
- У дослідженні Юнісеф зазначається, що серед шкоди, яку може принести надмірне залипання у гаджетах, є ризик ізоляції підлітка у віртуальному світі і обмеження реальних контактів із родиною та однолітками. Це, в свою чергу, призводить до невміння підлітка вибудовувати стосунки з людьми.
- Як зазначає Коброслі А. Хзалежність від соцмереж може призвести до розвитку тривожного розладу у підлітків. Цьому сприяють завищені очікування від соцмереж, прагнення до перфекціонізму та зниження самооцінки через порівняння себе з іншими.
Як спинити залежність від соціальних мереж: рекомендації батькам
- На мій погляд, соцмережі, звичайно, шкодять психологічному стану підлітків. Але зупинити цю залежність не можливо. Треба пропонувати підліткам більш цікаві і корисні теми для спілкування в соцмережах. Підлітки через педагогів мають самі визначити,про що їм буде цікаво спілкуватись. Для цього, мені здається, треба запропонувати вчителям зробити опитування на тему спілкування, – висловлює свою думку щодо проблеми залежності від соцмереж Ніна Орловська, член благодійного фонду “Підтримка”.
- Інтернет-залежність може мати серйозні наслідки для фізичного та психологічного здоров’я – це дуже актуальна проблема.
Ось кілька практичних порад для батьків чи їх опікунів, які надав психолог Андрій Мариняк:
- Встановіть часові межі та правила користування інтернетом (коли, що і
скільки можна). - Встановіть час для спілкування з підлітком та заохочуйте їх ділитися своїми думками та почуттями.
- Залучайте до спорту та інших гуртків – це може допомогти зменшити час,
проведений в Інтернеті. - Заохочуйте підлітків до читання (книги, журнали) на теми, які їх зацікавлять!
- Організовуйте культурні заходи (музеї, галареї, спортивні змагання і т. д) – допоможіть підліткам розвивати культурний кругозір та інтереси.
Дослідниця Т. М. Вакуліч дає такі рекомендації, які допомагають запобігти Інтернет-залежності у підлітків:
- навчайте підлітка прийомам самопізнання – рефлексії, інотроспекції, розвивайте вміння проживати момент тут і зараз;
- допомагайте усвідомити негативний вплив технологій на організм;
- розвивайте співчуття та вміння проживати будь-які емоції в екологічний спосіб, в тому числі й негативні;
- формуйте впевненість підлітка у собі, навички спілкуватися та заводити нові знайомства;
- дайте можливість самостійно приймати рішення;
- формуйте навички самоконтролю у різних життєвих ситуаціях.
Г.В. Мироненко наголос робить на тому, що батькам варто встановити максимальний час перебування підлітка в Інтернеті і слідкувати за його дотриманням, регулярно вимикати гаджети, ноутбуки, комп`ютери та іншу техніку, організовувати дні відпочинку від проведення часу онлайн.
Також не потрібно забувати про підтримування контакту зі своєю дитиною. Варто сприяти тому, щоб у ваших стосунках були довіра та тепло. Намагайтеся щиро цікавитися життям тінейджера, його вподобаннями, хобі, хвилюваннями та мріями. За можливості організуйте дитині активне життя: запишіть її на різні гуртки та секції, обов`язково перед тим поцікавившись її думкою. Проводьте разом час, відвідуючи різні цікаві місця – виставки, музеї, кінотеатри, але при цьому не забувайте, що підлітку необхідне живе спілкування зі своїми ровесниками.
Автор – Анна Казмірчук.