23 травня наші предки відзначали Симона (Семена), Зілоти, Семенове зіло, Миколиного батька.
Це день, коли жінки, а особливо знахарки збирали лікарські трави, котрі мають (і це підтверджують спеціалісти) неабияку лікувальну силу. Намагалися заготовляти зілля до схід сонця. Відшукавши кущ, жінка ставала обличчям на схід, хрестилася й читала молитву. Потім, повернувшись на захід, виривала зілля, приказуючи:
- Мати Божа ходила, зілля родила, відром поливала – нам на поміч давала. Або ж:
- Миколин батько велів, щоб ти, зілля, було ліками од всякої хвороби.
На Зілоту давали коровам їсти жовті квіти й трави, щоб молоко та масло було жовтим. До речі,зібране в цей період масло спеціально тримали для ліків, особливо дітям. Вважалося, що воно вельми корисне, оскільки корови вживають найбільше квітів та лікарських трав.
Як на Семена Зілоту йде хмара, то треба викинути з хати коцюбу, лопату й помело, аби грім не влучив, – вважали в народі.
24 травня святкували Мокія. Вважали, що Мокій – цар граду, тому намагалися його задобрити всілякими молитвами.
- Мокіїв день мокрий – все літо буде мокрим.
- Якщо на Мокіїв день паде дощ, то буде сорок днів падать.
- Коли тумаан – на мокре літо.
- Схід сонця багряний – усе літо буде грозове.
25 травня – Єпіфанії. Якщо Єпіфан вранці зодяг червоний жупан, то все літо буде сухе й жарке.
26 травня – Гликерії. З цього часу ночі ставали паркими, а відтак починають з’являтися комарі.
27 травня – Ісидора. Теплий Сидро – тепле літо.
28 травня – Пархома теплогрія. Прийшов Пархом – тішся теплом.
31 травня – Феодота. На дубі листя з’явилося – на врожайне літо.
Вознесіння, Вшестя. Це свято не тримається числа, але переважно припадає на травень. Його відзначають на сороковий день після Великодня, і воно має збігатися з четвергом. З цього приводу народне прислівя каже: “Не прийдеться в середу Вшестя”.
Від редакції: Цього року Вознесіння Господнє православна церква східного обряду святкуватиме — 2 червня. У католиків свято настане раніше – 26 травня.
Згідно з християнським вченням, після воскресіння Христа через сорок днів Бог забрав Його на небо, хоч до цього він ходив по землі. Це останній день, коли можна вітатися словами “Христос воскрес!” Опісля Вшестя вже заборонялося, бо в храмах ховають плащаницю.
На цю відзнаку люди випікали обрядове печиво у формі драбинок, “щоб було по чому Ісусові вилізти на небо”. Такий ритуальний хлібець несли на могилки, щоб востаннє колективно пом’янути померлих.
Крім печива, готували також пласкі млинці з пшоняного борошна, які називалися “божими онучами”; в деяких регіонах випікали також паски і фарбували крашанки на поминки.
Селяни в цей день обходили свої посіви, качали на них крашанки, оскільки “на Вшестя жито вже починає викидати колос”. До цього дня намагалися повністю обсіятися, бо через десять днів буде Трійця. Молодь тим часом влаштовувала різні забави.
- Якщо початок травня холодний, то наприкінці місяця буде тепло, і навпаки.
- Прилетіли ластівки – поспішай закінчувати сівбу.
- Соловей співав усю ніч – перед гожим днем.
- Повернулися з півдня перелітні кажани – холодів більше не буде.
- Озерна жаба вилазить на берег перед дощем.
- Якщо добре клює в’юн, то перед дощем, а коли піднімається на поверхню й кружляє – напередодні грози.
- Багато хрущів – на сухе літо.
- Веселка віщує зміну погоди: вечірня обіцяє гожу, а ранкова – дощову.
- Часті тумани у травні – на мокре літо.
- Якщо місяць народився і водою облився (вночі пройшов дощ), то дощі надовго, коли ж молодик без опадів, то доста триватиме суха погода.
- Пізно зацвіла горобина – пізня й осінь.
- У травні два морози: коли зацвітає черемха і як розпускається дуб.
- Сівбу визначають так: зацвіла ліщина – час сіяти моркву, петрушку, мак; запахтіла калина – сій огірки, гарбузи, а ще терен і вишні, кукурудзу; зявилися квіти на бузині – сади капусту; закувала зозуля – прийшла пора висівати льон; на осиці листя вже досягло розмірів трикопійчаної монети – висаджуй картоплю; зацвіла горобина – пора братися за огірки і помідори; буйне її цвітіння – на добрий врожай льону, а якщо припізнилося розпукування її квітів – довгою і грибною має бути осінь.
- Пізня весна дарує сухе гоже літо.
- Як травень з частими дощами, то й літо буде мокре, але обмаль буде у вересні, і навпаки.
За матеріалами книги “Місяцелік”.